Powody zakładania jednoosobowej działalności są różne i najczęściej wiążą się z finansowymi korzyściami. Wśród moich znajomych i klientów zauważyłam, że jednoosobową działalność zakłada się:

  • by współpracować z wieloma podmiotami i klientami oraz aby mieć wiele zleceń/projektów (np. restauratorzy i hotelarze, fryzjerzy i kosmetyczki, lekarze, prawnicy)
  • by pracować stale w jednej firmie na kontrakcie (często jest to B2B, np. projektanci, programiści, graficy). Dla tych osób najważniejsze, a czasami jedyne będą punkty 1 i 2.

W obu przypadkach należy przygotować się do tego, że trzeba będzie dodatkowo wypełniać obowiązki przedsiębiorcy (np. prawnik oprócz swojej pracy w zakresie prawa będzie musiał zatroszczyć się o pozyskiwanie klientów, wynajem lokalu, sprawy księgowe, zatrudnianie pracowników, itp.).

Zakładam, że skoro chcesz założyć firmę, jesteś specjalistą lub wiesz jak zarządzać ludźmi w swojej dziedzinie. Wiesz także, na czym możesz zarobić. Ale co jeszcze powinno się przemyśleć przed założeniem działalności gospodarczej?

Przelicz koszty

Usiądź z kalkulatorem lub programem Excel i zrób listę wszystkich kosztów, które będziesz ponosić w ciągu roku lub miesiąca, np. wynajem lokalu, opłatę za księgowość, abonament za telefon, ubezpieczenia, reklamy oraz podatki i ZUS. Dopisz tam także kwotę, którą chcesz zarabiać – niech to na początek będzie jeden z Twoich kosztów. Ułatwi Ci to w przyszłości kalkulowanie wydatków. Zastanów się także, co z Twoim urlopem (często może być tak, że gdy nie pracujesz, nie zarabiasz). Dodatkowo pamiętaj także o wszystkich kosztach związanych z rozpoczęciem działalności – sprzętem, licencjami, kursami, pozwoleniami i wydatkami marketingowymi.

Roczne lub miesięczne podsumowanie kosztów pozwoli Ci określić, ile pieniędzy powinno wpływać do firmy – czyli najczęściej, ile musisz zarobić.

Porozmawiaj z biurem rachunkowym

W biurze rachunkowym, księgowym lub po prostu u księgowego dowiesz się, jakie rozliczenie z urzędem skarbowym i ZUS jest dla Ciebie najodpowiedniejsze. Zostawiam ten temat całkowicie na ich barkach. Trzeba pójść porozmawiać lub samemu znaleźć prawidłowe rozwiązanie (jednak sugeruję zrobić to pierwsze). Zamiast obsługi księgowej można także korzystać z programów rachunkowych takich jak iFirma lub wFirma.

Pamiętaj o doliczeniu ceny obsługi księgowej do swoich kosztów.

Bardzo ważną rzeczą jest to, że Twoim obowiązkiem jest poprawne wystawienie faktur i rozliczenie z urzędem skarbowym. Księgowy tylko prawidłowo udokumentuje przychody i rozchody Twojej firmy. Jeśli źle lub niepełnie dostarczysz dokumenty do księgowego, będzie to Twoje zaniedbanie za które urząd skarbowy może karać. W praktyce jednakże księgowi często pomagają w tych obowiązkach, przypominając o przesłaniu faktur czy zwracając uwagę na drobne szczegóły w ich budowie.

Poznaj konkurencję

Mam nadzieję, że znajdziesz sobie taką nisze, gdzie będziesz mieć bardzo mało konkurencji. Niestety najczęściej konkurencja działa sobie dość dobrze. Poznaj ją, aby móc się wyróżnić czymś na ich tle. Może o czymś zapominają albo Ty możesz zrobić to lepiej – to mogą być Twoje dobre strony w pozyskiwaniu klienta.

Zastanów się jak będziesz docierać do klientów

Na reklamę nie musisz wydawać milionów. Po prostu zrób to dobrze. Takim szybkim ćwiczeniem może być: “jak pozyskam swoich pierwszych klientów?”. Odpowiedz na to pytanie i zapewnij sobie materiały, które do tego potrzebujesz.

Pomyśl o wizerunku

Sympatyczny czy dystyngowany, stanowczy czy szukający kompromisu, dla każdego czy prestiżowy? – wypracuj swój styl działania, ubierania, wypowiadania się oraz styl, formę, opakowanie swoich produktów i usług. Ważne mogą być tu także Twoje przekonania i opinie – powinny być spójne z wizerunkiem firmy, którą tworzysz i odzwierciedlać to w produktach i usługach.

Niestety muszę Cię zmartwić. Mimo że wymyślanie nazwy dla swojej firmy jest bardzo przyjemne, to jest ono nieistotne. Ważniejsze jest to czy przeliczysz, przemyślisz i skonsultujesz się po to, aby być pewnym, że w twoim przypadku warto otworzyć działalność gospodarczą. Trzymam kciuki za wszystkich przyszłych przedsiębiorców, którzy odpowiedzialnie, kompetentnie i rzetelnie podejdą do tematu. Oni z pewnością dużo osiągną.

 


Ania Zielińska

Od 4 lat wspieram przedsiębiorców w pracy nad wizerunkiem firm. Z przyjemnością pomagam wdrażać nowe pomysły oraz rozwijać biznesy po to, by konsekwentnie i skutecznie dążyć do sukcesu.