Założenie działalności gospodarczej wiąże się z przeliczeniem opłacalności, analizami rynku, podejmowaniem decyzji, ryzykiem, a wokół tego wszystkiego krążą emocje. A elementem, które najczęściej tym emocjom podlega jest wizja na logo.
Na sam początek osoba, która chce założyć działalność gospodarczą, ma bardzo dużo pracy. Zasadność otwarcia biznesu to jedna z tych kwestii, kolejną stanowią formalności. Często jednak przedsiębiorca skupia się od razu na zaprojektowaniu logo, które owszem jest ważne i trzeba je zrobić. Ale w odpowiedniej kolejności.
Gdy pytam przyszłych przedsiębiorców:
niestety nie wiedzą. Albo uważają, że jest to nieważne. Ale jak zapytam, jak chcą nazwać firmę lub jakie ma być logo, to dostaję wyczerpującą informację zwrotną. Niestety powinno być odwrotnie.
Najpierw analiza, potem projektowanie.
Przed przystąpieniem do zaprojektowania identyfikacji wizualnej zadaję pytania, na które (jak wyżej pisałam) przedsiębiorcy nie lubią odpowiadać. A odpowiedzi na nie są często podstawą prowadzenia biznesu – i także częścią biznesplanów. Odpowiednio przygotowana identyfikacja wizualna opiera się na wartościach, stylu i charakterze firmy. Otwiera firmę na grupę odbiorców, a nie zamyka przed nią. Dlatego jeżeli nie poznam biznesu, nie mogę zaprojektować logo oraz dobrać krojów pisma i kolorów. Dopiero te elementy wraz z praktycznym ich użyciem (np. na projekcie wizytówki) mogą stworzyć całość, czyli identyfikację wizualną.
Identyfikacja wizualna to logo, nazwa, kolorystyka i kroje pisma w praktycznym użyciu.
I Twoja marka też to będzie robić. Oczywiście nie licz na to, że już za chwilę zaistniesz w głowach swoich odbiorców w takim stopniu jak Apple, czy H&M. Ale nawet w niewielkiej grupie znajdziesz wiernych odbiorców, gdy będziesz odpowiednio stosował do nich komunikaty. Na początek będą to przede wszystkim bezpośrednie rozmowy i polecenia. Do nich nie potrzeba logo, a niestety na początku skupia się na tym większość przedsiębiorców.
Więc czemu przyszli przedsiębiorcy zaczynają tworzyć firmę od logo zamiast skupić się na ważniejszych sprawach? Wydaje mi się, że przez emocje oraz spełnianie swojej wizji. Rozumiem, że jest to fascynujące i niezwykle przyjemne zadanie. Sama również przez to przechodziłam i towarzyszyłam wielu przedsiębiorcom na tym etapie. Teraz dobrze wiem, że trzeba dać firmie dużo więcej niż logo.
Za dobrze skomponowaną identyfikacją wizualną stoją wartości i charakter firmy. Po określeniu i analizie biznesu potrzebujesz dla swojej firmy wszystkich elementów identyfikacji wizualnej (nie tylko logo!), ale zaprojektowanych z rozsądkiem, a nie emocjami w tle.