Wizytówka to niewielki kartonik, który stanowi zbiór informacji o danej osobie lub firmie. Wszyscy dobrze to tym wiemy, tylko czy dobrze z tego korzystamy?
Wizytówki były kiedyś były używane jako uwiarygodnienie biznesu i identyfikację osoby, a obecnie korzystamy z nich w kontaktach z klientami i kontrahentami. Według mnie istnieją trzy możliwości wykorzystania wizytówek:
Istnieją trzy rodzaje wizytówek: osobiste, firmowe, mieszane (z jednej strony firmowe, z drugiej osobiste)
Wszędzie i zawsze, a zwłaszcza na umówionych spotkaniach, networkingach, szkoleniach czy konferencjach. Wizytówki mogą przydać się także na zakupach, wakacjach i w podróży. Tak naprawdę nigdy nie wiesz, kogo i gdzie spotkasz na swojej drodze. Bądź na to przygotowany.
Pomyśl, co klient potrzebuje, żeby się z Tobą skontaktować. Projektowałam już wizytówki tylko z imieniem i nazwiskiem, numerem telefonu oraz minimalistyczną grafiką przedstawiającą ogólny zarys usług (wizytówka ta była skierowana do starszych osób, dlatego uwzględniłam bardzo czytelny i duży krój pisma). Przygotowywałam także wizytówki z kilkoma numerami, adresami mailowymi i stronami internetowymi (są to najczęściej rozbudowane wizytówki firmowe, które z jednej strony przedstawiają osobę na danym stanowisku, a z drugiej ogólne dane firmowe).
Z doświadczenia wiem, że na wizytówce powinny znaleźć się takie informacje:
Dodatkowo można umieścić:
Wizytówka musi być przede wszystkim czytelna i funkcjonalna. Dopiero później można zadbać o to, żeby była ładna.
Nie tylko papier
Papier wizytówkowy można uszlachetnić na wiele sposobów, np. folią matową, błyszczącą, lakierem wybiórczym, czy złotym lub srebrnym hot stampingiem. Ale kreatywne wizytówki tworzy się także z drewna, plastiku i metalu. Wizytówki mogą być przezroczyste, warstwowe, złocone lub srebrzone. Można pobawić się także ich kształtem.
Wizytówek nie należy rozdawać każdemu, przypadkowemu przechodniowi (to nie jest ulotka!). Nie należy także być nachalnym na spotkaniach i rozrzucać ulotki dookoła siebie. Wizytówka także nie może być zniszczona, a wszystkie podane informacje muszą być aktualne.
Wizytówkami wymieniamy się, wizytówek nie rozdajemy!
Przy wymianie wizytówek zachowuj się uprzejmie i z taktem. Nie stawiaj nikogo w niekomfortowej sytuacji – nie każdy chce dostać Twoją wizytówkę. Osobom o wyższej randze (i osobom starszym w kontaktach prywatnych) nie wpychaj kartonika! Poczekaj na wyraźny znak, że chce nawiązać z Tobą kontakt. Wymiana wizytówek zawsze działa w obie strony, dlatego otrzymując wizytówkę, okaż zainteresowanie rozmówcy.
Nie widzę takiej możliwości, by przedsiębiorca nie miał wizytówki. Więc na spokojnie nadrób zaległości. Ale ważne, aby rzeczywiście to było na spokojnie. Papier przyjmie każdą głupotę, więc lepiej przespać się z tematem kilka dni i rozsądnie zaprojektować wizytówki, niż później drukować je ponownie. Gdy zgłosisz się do mnie, doradzę, zaprojektuję i zrealizuję Twoje wymarzone, ale przede wszystkim funkcjonalne wizytówki.