Mały kartonik - czyli o mocy wizytówki

Wizytówka to niewielki kartonik, który stanowi zbiór informacji o danej osobie lub firmie. Wszyscy dobrze to tym wiemy, tylko czy dobrze z tego korzystamy?

Funkcje wizytówek

Wizytówki były kiedyś były używane jako uwiarygodnienie biznesu i identyfikację osoby, a obecnie korzystamy z nich w kontaktach z klientami i kontrahentami. Według mnie istnieją trzy możliwości wykorzystania wizytówek:

  • jako reklama – wizytówki przedstawiają Cię w świecie biznesu i często są niezbędne do nawiązywania nowych znajomości na konferencjach, targach, czy szkoleniach. Dzięki określonym wzorom graficznym od samego początku mogą identyfikować Cię z Twoimi klientami.
  • wymiana danych – wizytówki bezpośrednio informują o tym, kim jesteś i jak się z Tobą skontaktować, dzięki czemu łatwiej Cię zapamiętać i odszukać.
  • z dodatkową funkcją, np. wpisania terminu wizyty u dentysty, fryzjera lub kosmetyczki

Istnieją trzy rodzaje wizytówek: osobiste, firmowe, mieszane (z jednej strony firmowe, z drugiej osobiste)

Gdzie i kiedy musisz mieć wizytówki?

Wszędzie i zawsze, a zwłaszcza na umówionych spotkaniach, networkingach, szkoleniach czy konferencjach. Wizytówki mogą przydać się także na zakupach, wakacjach i w podróży. Tak naprawdę nigdy nie wiesz, kogo i gdzie spotkasz na swojej drodze. Bądź na to przygotowany.

Jakie informacje umieścić na wizytówce?

Pomyśl, co klient potrzebuje, żeby się z Tobą skontaktować. Projektowałam już wizytówki tylko z imieniem i nazwiskiem, numerem telefonu oraz minimalistyczną grafiką przedstawiającą ogólny zarys usług (wizytówka ta była skierowana do starszych osób, dlatego uwzględniłam bardzo czytelny i duży krój pisma). Przygotowywałam także wizytówki z kilkoma numerami, adresami mailowymi i stronami internetowymi (są to najczęściej rozbudowane wizytówki firmowe, które z jednej strony przedstawiają osobę na danym stanowisku, a z drugiej ogólne dane firmowe).

Z doświadczenia wiem, że na wizytówce powinny znaleźć się takie informacje:

  • Twoje imię i nazwisko lub nazwę firmy w przypadku wizytówki firmowej
  • stanowisko firmowe, Twoją super moc (czyli w czym jesteś dobry lub w czym pomagasz ludziom) lub usługi/produkty, które oferujesz
  • co najmniej jeden kanał kontaktu, np. numer telefonu
  • znak lub kolorystykę rozpoznawczą, np. logotyp. Wizytówka musi spójna z pozostałymi materiałami reklamowymi.
 Dobrze gdy na wizytówce także znajdą się:
  • dodatkowe kanały kontaktu, np. adres e-mail (poczta musi być skonfigurowana na domenie), adres firmy
  • adres firmowej lub osobistej strony internetowej
  • ogólne dane kontaktowe firmy, jeżeli reprezentujesz firmę
 

Dodatkowo można umieścić:

  • linki do aktywnych mediów społecznościowych
  • kod QR z linkiem do strony lub mediów społecznościowych
  • dane do Skype
  • NIP i Regon
  • mapkę
  • zdjęcie 
Zapamiętaj!

Wizytówka musi być przede wszystkim czytelna i funkcjonalna. Dopiero później można zadbać o to, żeby była ładna.

Nie tylko papier

Papier wizytówkowy można uszlachetnić na wiele sposobów, np. folią matową, błyszczącą, lakierem wybiórczym, czy złotym lub srebrnym hot stampingiem. Ale kreatywne wizytówki tworzy się także z drewna, plastiku i metalu. Wizytówki mogą być przezroczyste, warstwowe, złocone lub srebrzone. Można pobawić się także ich kształtem.

O czym pamiętać wręczając wizytówkę?

Wizytówek nie należy rozdawać każdemu, przypadkowemu przechodniowi (to nie jest ulotka!). Nie należy także być nachalnym na spotkaniach i rozrzucać ulotki dookoła siebie. Wizytówka także nie może być zniszczona, a wszystkie podane informacje muszą być aktualne.

 
Zapamiętaj!

Wizytówkami wymieniamy się, wizytówek nie rozdajemy!

Przy wymianie wizytówek zachowuj się uprzejmie i z taktem. Nie stawiaj nikogo w niekomfortowej sytuacji – nie każdy chce dostać Twoją wizytówkę. Osobom o wyższej randze (i osobom starszym w kontaktach prywatnych) nie wpychaj kartonika! Poczekaj na wyraźny znak, że chce nawiązać z Tobą kontakt. Wymiana wizytówek zawsze działa w obie strony, dlatego otrzymując wizytówkę, okaż zainteresowanie rozmówcy.

A gdy nie masz jeszcze wizytówek

Nie widzę takiej możliwości, by przedsiębiorca nie miał wizytówki. Więc na spokojnie nadrób zaległości. Ale ważne, aby rzeczywiście to było na spokojnie. Papier przyjmie każdą głupotę, więc lepiej przespać się z tematem kilka dni i rozsądnie zaprojektować wizytówki, niż później drukować je ponownie. Gdy zgłosisz się do mnie, doradzę, zaprojektuję i zrealizuję Twoje wymarzone, ale przede wszystkim funkcjonalne wizytówki.

 

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej, skontaktuj się ze mną.

Ania Zielińska

tel. 507 042 100

hello@aniazielinska.pl