Odpowiedź na to pytanie powinna być bardzo prosta. Jednak często spotykam się z przedsiębiorcami, którzy nie wiedzą lub o tym zapominają.

 


Klient musi Cię zrozumieć, więc mów  jego językiem!


Analiza

Na pierwszych spotkaniach z przedsiębiorcami pytam dość dokładnie o ich klientów. Dzięki temu wiem, kto korzysta z ich usług lub produktów oraz jakie ma potrzeby i pragnienia. Nie robię tego bez powodu. Przecież trzeba wiedzieć, w jaki sposób komunikować się z klientami.

Swobodnie czy elegancko?

Na podstawie analizy ustala się styl wypowiedzi i komunikatu. Czy ma być on swobodny i luźny, czy bardziej elegancki i podniosły – to musisz dostosować do swoich klientów. Następnie warto sprawdzić użycie słownictwa specjalistycznego, które wewnątrz firm bardzo często funkcjonuje. Trzeba być świadomym, że klienci nie muszą znać skomplikowanych słów technicznych. W końcu to Ty jesteś specjalistą, a nie oni!

I tu ważna sprawa… Zawsze pamiętaj do kogo mówisz, czy piszesz.

Rozmawiaj!

Pewnie już masz swoich pierwszych klientów nawet, jeżeli dopiero zaczynasz. Twoja oferta w jakiś sposób do nich dotarła, może po prostu zaoferowałeś swoją pomoc lub znajomi przekazali, czym się zajmujesz. To świetnie się składa – porozmawiaj i zapytaj klientów, czy Twoja oferta i komunikaty są dla nich zrozumiałe. Jeżeli nie, na spokojnie wszystko wytłumacz. I oczywiście wyciągnij wnioski z tej rozmowy i popraw styl swojej wypowiedzi.

Pisz!

Jeśli masz odpowiednie zdolności, możesz napisać teksty samemu (choć wcale tego nie polecam, wolę, gdy zrobi to specjalista, o czym później), pamiętając o odpowiednim ich zastosowaniu. Inaczej pisze się na stronę internetową, a inaczej do gazety. Poprawie skomponowane teksty są równie ważne co zdjęcia.

Teksty będziesz potrzebować na:

  • stronę internetową
  • bloga
  • media społecznościowe
  • ulotki
  • reklamy w gazetach
  • i wszędzie tam, gdzie wymyślisz sobie reklamę
Porada!
Napisanymi tekstami i frazami warto posługiwać się w rozmowach. Masz wtedy pewność, że mówisz poprawnie i przejrzyście.

Kto może Ci w tym pomóc?

Osoba, która redaguje i pisze teksty, to copywriter. Są także osoby, które tylko sprawdzają teksty pod względem poprawności, potocznie mówi się na nich korektorzy.

Copywriter dba nie tylko o poprawnie ułożony tekst, ale także o odpowiednią ilość znaków i zawarcie kluczowych dla Twojego biznesu fraz i słów.

Cały ten proces może wydawać się skomplikowany. Ale jeżeli przejdziesz go krok po kroku, zobaczysz, że to nie takie trudne. Bardzo korzystnie, gdy wizerunkiem Twojej firmy w tym tekstami i zdjęciami, pokieruj jedna osoba, która będzie trzymać w ryzach specjalistów jakich jak copywriter. Możesz napisać lub zadzwonić do mnie w tej sprawie (więcej w zakładce Kontakt).


Pewnie już o tym słyszałeś, że spójny wizerunek to podstawa. Forma i styl komunikatu są jednymi z jego elementów. Zawsze miej na uwadze do kogo mówisz i piszesz. Czy pamiętasz zdanie z początku tego artykułu? Zapamiętaj je dokładnie: Klient musi Cię zrozumieć, więc mów jego językiem!


Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej lub skorzystać z moich usług, skontaktuj się ze mną.


Ania Zielińska

Od 5 lat wspieram przedsiębiorców w pracy nad wizerunkiem firm. Z przyjemnością pomagam wdrażać nowe pomysły oraz rozwijać biznesy po to, by konsekwentnie i skutecznie dążyć do sukcesu.