Gdy projektowałam swoją pierwszą strategię dla restauracji nie miałam pojęcia, ile spraw od strony zaplecza trzeba ze sobą skoordynować. Miałam wtedy okazję dokładnie poznać, jak działa restauracja wewnątrz. Swoje działania rozpoczęłam od dostosowania oferty do potrzeb klientów i wdrożenia rozwiązań, które sprawne ją realizują na wszystkich etapach. To było moją podstawą do nadania stylu i charakteru restauracji począwszy od oferowanych potraw, przez wystrój, aż po graficzne materiały reklamowe.
Jak dostosować ofertę?
Nie ma takiego lokalu gastronomicznego, który może oferować wszystko. Najczęściej nie pozwalają na to zasoby, personel, sprzęt i organizacja pracy. Dlatego trzeba wybrać takie elementy, w których restauracja będzie się specjalizować i które będą przynosić największe zyski. Wśród nich są:
- oferta śniadaniowa
- oferta obiadowa: obiad, lunch, danie dnia
- klasyczna oferta restauracyjna
- oferta na dowóz
- oferta na przyjęcia i imprezy okolicznościowe
- oferta na spotkania towarzyskie, np. przy meczu
- oferta na spotkania przy napojach i drinkach (bez potraw)
- catering
- food truck
Dlaczego uważam się nie można oferować wszystkiego? Wyobraź sobie, że prowadzisz restaurację otwartą codziennie – przyzwyczajasz do tego swoich gości. Gdy zamkniesz lokal ze względu na organizację dużego przyjęcia okolicznościowego, goście, którzy będą chcieli odwiedzić restaurację w tym dniu, będą zawiedzeni i mogą już nie pojawić się w niej ponownie. Takie przykłady można mnożyć. Ponadto kwestie organizacyjne personelu i sprzętu nie zawsze pozwalają na łączenie tych ofert lub generują ogromne koszty przewyższające zyski.
Klimat, styl, smak
Słowem klucz jest tu spójność.
- menu
- wystrój
- muzyka
- materiały graficzne i reklamowe
- sposób obsługi
- ceny
- opakowania
- lokalizacja
- karta drinków
- nazwa
Wszystkie te elementy powinny ze sobą współgrać i podkreślać styl restauracji. W przygotowaniu tych elementów można oddać się w ręce specjalistów, którzy wyjątkowo dobrze znają się na swoim zadaniu, np. szef kuchni ułoży kartę dań. A skoro już jesteśmy przy menu, to jest ono bardzo ważnym elementem do skomponowania i to pod względem zawartości (czyli potraw) formy oraz wyglądu.
Idee i wartości
Wartości i idee w restauracjach są wyjątkowo ważne! Dlatego warto dobrze zastanowić się, jakie będą najważniejsze. Później można je podkreślać (a nawet trzeba) w wystroju, menu, materiałach graficznych i reklamowych. Jakie one mogą być? Oto przykłady: spotkania rodzinne, weganizm, zdrowie, sport, biznes, eko, elegancja, prestiż, retro, historia.
Jak mogę Ci pomóc?
Dobrze zdaję sobie sprawę z tego, że nie można być ekspertem w każdej dziedzinie. Dlatego często współpracuję z ludźmi, którzy wiedzą i potrafią więcej ode mnie. W zakresie lokali gastronomicznych są to szefowie kuchni, barmani, projektanci wnętrz, osoby profesjonalnie zajmujące się oznakowaniem ubrań oraz wykonaniem szyldów. Wraz z moimi specjalistami z zakresu wizerunku i reklamy wspólnie możemy:
- zaprojektować restaurację od podstaw
- przeprowadzić audyt istniejącej po to, aby wskazać elementy do poprawy