Gdy projektowałam swoją pierwszą strategię dla restauracji nie miałam pojęcia, ile spraw od strony zaplecza trzeba ze sobą skoordynować. Miałam wtedy okazję dokładnie poznać, jak działa restauracja wewnątrz. Swoje działania rozpoczęłam od dostosowania oferty do potrzeb klientów i wdrożenia rozwiązań, które sprawne ją realizują na wszystkich etapach. To było moją podstawą do nadania stylu i charakteru restauracji począwszy od oferowanych potraw, przez wystrój, aż po graficzne materiały reklamowe.
Nie ma takiego lokalu gastronomicznego, który może oferować wszystko. Najczęściej nie pozwalają na to zasoby, personel, sprzęt i organizacja pracy. Dlatego trzeba wybrać takie elementy, w których restauracja będzie się specjalizować i które będą przynosić największe zyski. Wśród nich są:
Dlaczego uważam się nie można oferować wszystkiego? Wyobraź sobie, że prowadzisz restaurację otwartą codziennie – przyzwyczajasz do tego swoich gości. Gdy zamkniesz lokal ze względu na organizację dużego przyjęcia okolicznościowego, goście, którzy będą chcieli odwiedzić restaurację w tym dniu, będą zawiedzeni i mogą już nie pojawić się w niej ponownie. Takie przykłady można mnożyć. Ponadto kwestie organizacyjne personelu i sprzętu nie zawsze pozwalają na łączenie tych ofert lub generują ogromne koszty przewyższające zyski.
Słowem klucz jest tu spójność.
Wszystkie te elementy powinny ze sobą współgrać i podkreślać styl restauracji. W przygotowaniu tych elementów można oddać się w ręce specjalistów, którzy wyjątkowo dobrze znają się na swoim zadaniu, np. szef kuchni ułoży kartę dań. A skoro już jesteśmy przy menu, to jest ono bardzo ważnym elementem do skomponowania i to pod względem zawartości (czyli potraw) formy oraz wyglądu.
Wartości i idee w restauracjach są wyjątkowo ważne! Dlatego warto dobrze zastanowić się, jakie będą najważniejsze. Później można je podkreślać (a nawet trzeba) w wystroju, menu, materiałach graficznych i reklamowych. Jakie one mogą być? Oto przykłady: spotkania rodzinne, weganizm, zdrowie, sport, biznes, eko, elegancja, prestiż, retro, historia.
Dobrze zdaję sobie sprawę z tego, że nie można być ekspertem w każdej dziedzinie. Dlatego często współpracuję z ludźmi, którzy wiedzą i potrafią więcej ode mnie. W zakresie lokali gastronomicznych są to szefowie kuchni, barmani, projektanci wnętrz, osoby profesjonalnie zajmujące się oznakowaniem ubrań oraz wykonaniem szyldów. Wraz z moimi specjalistami z zakresu wizerunku i reklamy wspólnie możemy: